A wealth of public outreach at 2021 Acfas conference

At this year’s virtual edition of the world’s largest francophone scientific gathering, the general public can watch presentations from 72 McGill professors and graduate students on subjects including infectious and immune diseases, mental health, aging, culture and language

The 88th edition of the Acfas conference, entitled “Du jamais su,” will be held entirely online this year from May 3 to May 7.

Acfas is a non-profit organization created in 1923 to promote scientific advances and literacy in the francophone world. The annual conference is the largest scientific gathering in the francophone world.

Although usually an in-person event, due to the COVID-19 pandemic, all of this year’s presentations are being held virtually.

The conference is organized annually by a different institution. This year’s remote hosting duties are shared by the Université de Sherbrooke and Bishop’s University. This year, at least 5,200 academics from more than 30 countries are expected to take part.

McGill has had the honour of hosting the conference three times, most recently in 2017.

In addition to the more than 2,500 presentations and panels open to registered conference-goers, the  2021 edition of Acfas features more than 500 free public presentations (available for viewing on the Acfas website until May 22), as well as 15 free activities as part of the Science-moi! outreach program and social activities, talks and networking workshops.

This year, 72 professors and graduate students from McGill have pre-recorded “Communications libres” presentations for the general public on subjects including infectious and immune diseases, mental health, aging, culture and language:

Human genetics

  • Hypertension artérielle systémique et Cardiomyopathie hypertrophique: Évaluation génétique et expression de la maladie: Patrick Bélisle (Dept. of Clinical Epidemiology) and colleagues from Université de Montréal, Université de Sherbrooke and the Montreal Heart Institute

Neuroscience, mental health

  • Validation Internationale d’une Entrevue Structurée pour le Stress Traumatique (CAPS-5): Une Étude d’Individus Exposés à un Trauma: Marjolaine Rivest-Beauregard and Alain Brunet (Dept. of Psychiatry).

Circulatory and respiratory health

  • Une thérapie coup de cœur: les sécrétions provenant de sphéroïdes de cellules souches mésenchymateuses amniotiques pour la réparation cardiaque: Ida Derish and Kashif Khan (Dept. of Experimental Surgery), Renzo Cecere (Dept. of Surgery)

Maternal, child and youth health

  • Impacts de l’éducation prénatale de groupe et en ligne : appréciation de parents utilisateurs: Sonia Semenic (Ingram School of Nursing) and colleagues from Université Laval, UQÀM, Université de Montréal and Université du Québec en Outaouais.
  • Relations mutuelles entre l’activité physique et les symptômes dépressifs et anxieux chez les garçons: Tracie Barnett (Dept. of Family Medicine) and colleagues from Université de Montréal.

Population health

  • Analyse de la culture de sécurité et des risques biologiques pour les infirmières durant la pandémie covid-19: Alain Biron, Mélanie Lavoie-Tremblay and Nathalie Clavel (Ingram School of Nursing), Anaïck Briand (McGill University Health Centre), and colleagues from Université de Montréal, University of Ottawa and ETNIC (Belgique).
  • Le fardeau économique des infections nosocomiales dans les hôpitaux : Une revue systématique des écrits dans les pays de l’OCDE: Kelley Kilpatrick (Ingram School of Nursing) and colleagues from Université Québec en Outaouais, Université de Saint-Boniface, Centre intégré de santé et des services sociaux des Laurentides, Institut national de santé publique du Québec and Hôpital Maisonneuve-Rosemont.
  • La physiothérapie pour les survivantes d’un cancer gynécologique souffrant de douleur lors des relations sexuelles: Walter H. Gotlieb (Dept. of Obstetrics and Gynecology) and colleagues from Université de Sherbrooke and Université de Montréal.
  • Perception du risque, connaissances et comportements des populations adultes à l’égard de la COVID-19: examen de la portée (scoping review): Nathalie Clavel and Mélanie Lavoie-Tremblay (Ingram School of Nursing) and colleagues from Université de Montréal.
  • L’efficience de la prévention et contrôle des infections nosocomiales dans les centres hospitaliers : Une revue systématique dans les pays de l’OCDE: Kelley Kilpatrick (Ingram School of Nursing) and colleagues from Université du Québec en Outaouais, Université de Saint-Boniface, le Centre intégré de santé et des services sociaux des Laurentides, Institut national de Santé Publique du Québec and Hôpital Maisonneuve-Rosemont.
  • Adéquation culturelle d’un outil d’évaluation et promotion de la santé mentale des Autochtones au Québec. Résultats préliminaires: Liliana Gomez-Cardona (Douglas Institute), Outi Linnaranta and Laurence Kirmayer (Dept. of Psychiatry).
  • Le savoir expérientiel au service de la science: illustration d’un projet de recherche axé sur le patient: Bernard Brais (Montreal Neurological Institute) and colleagues from Université de Sherbrooke.
  • Quels sont les impacts de l’ARSCS sur la participation sociale des personnes atteintes?: Bernard Brais (Montreal Neurological Institute) and colleagues from Université de Sherbrooke and the CIUSSS du Saguenay-Lac-Saint-Jean.

Health services

  • Les prédicteurs de l’utilisation récurrente des services d’urgence chez les patients atteints de troubles mentaux: Lia Gentil, Guy Grenier and Marie Josée Fleury (Douglas Institute) et colleagues from the Institut Universitaire sur les dépendances.

Ageing

  • Profils des grands utilisateurs gériatriques des services d’urgence atteints de conditions propices aux soins ambulatoires: Isabelle Dufour (Family Medicine) and colleagues from Université de Sherbrooke and Université du Québec à Chicoutimi.

Health sciences

  • Fidélité du test de déglutition de 80 ml de liquide pour évaluer la dysphagie dans la dystrophie musculaire oculopharyngée: Bernard Brais (Montreal Neurological Institute) and colleagues from Université de Sherbrooke.
  • Que savons-nous des services dentaires à domicile? un examen de la portée: Homa Fathi, Nora Nader Makansi and Christophe Bedos (Faculty of Dentistry), Martin Morris (McGill Library), and colleagues from CRIUGM – Centre de recherche de l’Institut universitaire de gériatrie de Montréal, Université de Lille, and UPS Toulouse – France.
  • Questionnaire basé sur l’UTAUT2 : traduction en franco-canadien, adaptation interculturelle et débriefing cognitif: Olivier Collin and Sean Dean Lynch (School of Physical & Occupational Therapy) and colleagues from Université Laval.
  • Effet de la variation de la consistance du liquide sur le test de déglutition de 80 ml de liquide pour évaluer la dysphagie dans la dystrophie musculaire oculopharyngée: Bernard Brais (Montreal Neurological Institute) and colleagues from Université de Sherbrooke.
  • Pratiques de chemsex et trajectoires d’utilisation de la prophylaxie préexposition chez les personnes consultant à la plus grande clinique de santé sexuelle à Montréal (2013-2019): Jorge Luis Flores Anato, Dimitra Panagiotoglou and Mathieu Maheu-Giroux (Dept. of Epidemiology, Biostatistics and Occupational Health) and colleagues from the University of Toronto and Clinique l’Actuel.
  • Optimiser la prise en charge de la lombalgie par l’entremise du modèle de gestion des vecteurs de douleur et d’incapacité : une étude de faisabilité: Marc O. Martel (Faculty of Dentistry) and colleagues from Université de Sherbrooke, Université Laval, Duke University and McMaster University.

Environment

  • Cyanobactéries polaires et biosynthèse d’alcanes: Bérangère Péquin, Qinhong Cai and Charles Greer (Dept. of Natural Resource Sciences), and colleagues from CNRC.
  • Facteurs de van’t Hoff de composés ioniques à différentes concentrations : une contribution à la littérature scientifique: George Gerardis (Faculty of Medicine and Health Sciences), Imane Chafi (Faculty of Engineering) and colleagues from Collège Jean-de-Brébeuf and Université de Montréal.

Art, literature and society

  • La traduction littéraire (de l’anglais vers le français) face aux féminismes ambivalents: Julie Levasseur (Centre de recherches interdisciplinaires en études montréalaises).
  • Représenter la figure posthume de Nelly Arcan : l’exemple de Virginia Woolf: Magdalena Kogut (Département des littératures de langue française, de traduction et de création).

Fundamental issues and human life goals

  • Dans l’ombre des circonstances de la justice: Yann Allard-Tremblay (Dept. of Political Science)
  • Les mécanismes de compréhension de la phrase chez les locuteurs natifs et non-natifs du mandarin: Max Wolpert and Karsten Steinhauer (School of Communication Sciences and Disorders), Jiarui Ao (Dept. of Psychology), and colleagues from Nanjing Normal University and the Centre de recherche sur le cerveau, le langage et la musique.

Organization management

  • Les stratégies utilisées des questionnaires auto-administrés pour diminuer la fréquence des données manquantes en sciences infirmières : une revue narrative: Li-Anne Audet (Ingram School of Nursing).

Nature, transformation and social and institutional governance

  • L’évaluation de la conformité des projets de loi à la Charte canadienne : aller au-delà de l’interprétation juridique: Stéphanie Pépin (Faculty of Law)

Learning environments

  • PhDétectives : Les compétences des titulaires de doctorat et les tendances de leurs emplois au Canada: Rebecca Maymon (Dept. of Educational and Counselling Psychology) and colleagues from Adoc Talent Management.

Education and training management

  • Le pouvoir pédagogique de la fiction: l’éducation à la sexualité par la culture populaire et les pratiques créatives: Esther Armaignac (Integrated Studies in Education).

Education

  • Acceptabilité et faisabilité d’un programme interactif en ligne de renforcement de la résilience en santé mentale pour les étudiants universitaires: Laurianne Bastien, Anita Kiafar, Vera Romano and Nancy Lee Heath (Dept. of Educational and Counselling Psychology) and Lina Di Genova (Student Services),.
  • L’analyse systématique des évaluation étudiantes comme outil logique d’amélioration pédagogique: Maxime Denis, Nicole Perkins (Dept. of Biochemistry).